Náš blog

Šport po prekonaní COVID-19. Aké sú riziká a kedy začať športovať?

Pandémia priniesla veľa zmien a prekvapivo, nie všetky sú negatívne. V rámci využitia voľného času sme našli záľubu v športovaní. Vo veľkom objednávame bežecké tenisky, vyťahujeme zaprášené bicykle a prišli sme na chuť online tréningom v bezpečí domova. Aktívny pohyb je dobrý nielen pre telo, ale aj psychickú pohodu. Pomáha nám zvládnuť náročné obdobie so zdvihnutou hlavou. Kým je človek zdravý, všetko je v poriadku. Avšak, ak koronavírus zaútočí, do tréningového procesu sa nemôžete pustiť bezhlavo.

V ohrození sú najmä vaše pľúca, ale aj srdce

Priebeh ochorenia COVID 19 je veľmi individuálny. V najťažších prípadoch ide o život ohrozujúci stav, no u niekoho sa príznaky neprejavia vôbec. To však neznamená, že ste fit. Dôsledky sa môžu objaviť až s odstupom času. Často ide o poškodenie pľúc a srdca.

Na základe dlhodobých pozorovaní sa potvrdilo, že vírus ohrozuje pľúca a pretrvávajúce respiračné príznaky môžu viesť
k rozvoju pľúcnej fibrózy.

V prípade pôsobenia koronavírusu na srdce vychádzajú odborníci zo všeobecných znalostí o vírusoch. Intenzívna fyzická činnosť vykonávaná počas ochorenia alebo krátko po jeho prekonaní môže viesť k poškodeniu štruktúry srdcového tkaniva. Následkom býva arytmia srdca, hypotenzia, myokarditída, zlyhanie srdca a ďalšie kardiovaskulárne problémy. Nemôžeme zabudnúť na to, že myokarditída je jedna z hlavných príčin zlyhania srdca u športovcov vo veku do 35 rokov!

Lekári odporúčajú, aby profesionálni aj amatérski športovci po prekonaní ochorenia COVID-19 podstúpili lekársku prehliadku zameranú na pľúca a srdce. Ideálne ešte predtým, ako začnú opäť naplno športovať.

Bezpečný návrat k športu

Návrat k fyzickej aktivite je podmienený priebehom ochorenia, respektíve závažnosťou príznakov.

U športovcov, ktorí príznaky nepocítili alebo mali miernu formu, sa odporúča postupný návrat k športu po
siedmich dňoch. V prípade, že sa objavia akékoľvek náznaky únavy, bolesť v krku alebo pod ním, nevoľnosť, zvracanie alebo bolesť svalov, musia športovanie odložiť až do úplného odznenia príznakov.

V prípade, že ochorenie zasiahlo pľúca, odporúča sa oveľa dlhší čas na zotavenie. A to z dôvodu znížených pľúcnych funkcií. Športovci by mali byť dlhodobo sledovaní a v závislosti od výsledkov zostať v pokoji
šesť mesiacov až 1 rok. 

Srdcové komplikácie, ktoré
vzniknú ako dôsledok infekcie koronavírusom, vyžadujú odpočinok dvatri týždne. Ak sa u športovca potvrdí myokarditída, zotavovanie môže trvať 3 až 6 mesiacov.

Dôležité je však svoj zdravotný konzultovať s lekárom! Ak ste prekonali COVID-19 a venujete sa športu, hoci len rekreačne, neodkladajte návštevu u odborníka. Vďaka tomu, že nepodceníte rekonvalescenciu, sa váš návrat k aktívnemu životnému štýlu urýchli.

Najúčinnejší liek proti vírusom je prevencia

V boji proti akýmkoľvek vírusom, baktériám a ochoreniam hrá kľúčovú úlohu silná imunita. Dbajte preto o to, aby ste jej dopriali čo najlepšiu starostlivosť a podporujte ju. V budovaní silnej imunity vám môže byť nápomocná aj naša FLASKA, ktorá produkuje vodíkovú voda. Vodíková voda je 176-krát účinnejšia ako vitamín C a svojimi účinkami podporuje lepšiu obranyschopnosť organizmu.

 

>> Viac o vodíkovej vode

>> Viac o FLASKE

>> Viac o účinkoch vodíkovej vody